Wednesday, May 11, 2016

'Hoe meet je geluk?'

Gistermiddag een enerverend en eerlijk gesprek gehad over geluk. Hieronder lees je een gedeelte van onze conversatie terug.
Juf Rianna: Zijn jullie gelukkig? 
T (11 jaar): “Nee, mijn Spaanse juf kan echt niet uitleggen en dan is het toch onmogelijk voor mij om mijn toets te halen!”
R (13 jaar): “Ja, want ik heb een fijne familie en alles wat ik maar zou willen. Toen wij in India woonden, waren daar heel veel mensen die moesten bedelen voor geld.”
O (10 jaar): “Gemiddeld, ik zou gelukkiger zijn als ik een broertje zou hebben.”
Juf Rianna: “Waarom denk je dat?”
O: “Omdat ik soms dingen wil doen en dan wil mijn zusje niet mee doen en een broertje zou dat wel doen.”
T: “Nou, dat is niet altijd waar hoor.”
Juf Rianna: “Dit laat duidelijk zien dat wij geluk allemaal ergens anders aan meten. De een aan de dag en/of het moment en de ander aan het verschil in rijkdom (familie/geld).”
Vervolgens hebben we samen gekeken naar een aflevering van ‘De Universiteit van Nederland’, waar de vraag werd beantwoord: ‘Hoe meet je geluk?’. Eén van de punten die naar voren kwam: Mannen (wereldwijd) zijn over het algemeen gelukkiger dan vrouwen. 
Juf Rianna: “Wat zou hier de oorzaak van zijn?”
O: “Jongens zijn zelfverzekerder, meisjes zijn veel vaker onzeker, of ze de toets wel gehaald hebben bijvoorbeeld.
T: “Vrouwen maken zich meer zorgen, dit heeft effect op hun gevoel van geluk.”
En met een groepsgemiddelde van 8,5 (R: “Niet slecht!”) sloten wij deze (gelukkige) les met deze bijzondere leerlingen af.
Tot volgende week toppers!

No comments:

Post a Comment